donderdag 23 augustus 2012

Vijgen Confituur

verse vijgen
Op de markt kocht ik deze week lekkere vijgen, ze waren klein maar zeer donkerblauw van kleur. En doordat de vijgen zo zoet waren heb ik maar heel weinig suiker moeten gebruiken. Ook heb ik er de pulp bijgedaan van het heerlijke vruchtensap die ik maakte voor bij het ontbijt van nectarines, kleine peertjes en kiwi's. Ik vond het zonde van deze pulp weg te gooien en kwam op het idee om het te verwerken in een confituur en dit is zeker voor herhaling vatbaar.

Ingredienten voor de Vijgen Confituur

  • 1,2 kg vijgen
  • 100 gram vruchtenpulp (niet noodzakelijk)
  • 300 gram ruwe rietsuiker
  • 2 glazen water

Bereiding van de Vijgen Confituur

  1. Spoel de vijgen onder stromend water.
  2. Doe ze in een grote pan en voeg er de suiker, het water en de eventuele pulp bij.
  3. Zet op een hoog vuur en breng aan de kook.
  4. Wanneer de confituur begint te koken zet dan het vuur wat lager en laat onder voortdurend roeren de confituur 20 minuten doorkoken.
  5. Wil je een fijne confituur, mix deze dan en laat nog een 10 tal minuten doorkoken.
  6. Blijf nu zeker goed roeren want anders spat de confituur de keuken rond ;-)
  7. Doe zo heet mogelijk in glazen en sluit deze direct af.

Hoe ik de glazen kiemvrij maak en andere handige weetjes over confituur, kan je zien in de volgende video die ik maakte.
VEEL PLEZIER ERMEE!

8 opmerkingen:

Createlas zei

Dank voor de tip! Mijn verse vijgen uit eigen tuin roepen om te worden verwerkt tot konfituur... Enig idee waar je hier in de buurt leuke potjes kan vinden? (Patricia - Frigiliana)

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Hoi Patricia, Ik hergebruik altijd mijn glazen potten. Is er bij jullie een Ikea in de buurt, daar vind je vast en zeker leuke potjes.
Groetjes en tot later

Helmi zei

Heerlijk, ik ga nu vlierbessen plukken. Met een sapketel maak ik de sap en daarna de jam. Bedankt voor de tip van de kaneel! Groet, Helmi

Unknown zei

hoi Trudis, goshie zeg, wat sta ik achter met het lezen van jullie logjes. ben de laatste tijd wel actief geweest in blogland, maar dan vooral op mijn andere blog (mijn reisfotoblog) en daar wat fotoblogs bekeken. nu wordt het dus hoog tijd om hier weer eens bij te benen!
mmmmmmm, wat ben ik dol op vijgen, heerlijke vruchten!!! ik maakte vorige week braambessenconfituur. heb toch nog een hoopje braambessen bijeengesprokkeld gekregen want er waren niet zo veel bramen; ik had 1,3 kg bramen die me 6 potten konfituur oplevereden! ;o) groetjes

Moi-Raya zei

Ja! Dit is zeer nuttig! In mijn (geleende) groentetuin staat een vijgenboom met heerlijke blauwe vijgen, maar zoveel als die geeft, dat kan ik nooit per dag opeten...

En voor wie jaloers is; kom gerust langs om een kilo te halen.

Mariken

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Was het maar dichter bij de deur Mariken, ik kwam zeker af!
Groetjes!

Moi-Raya zei

Een jaar later, nieuwe lading vijgen, en fijn te weten dat ik hier weer even kan spieken hoe lang en zo!
Alleen staan er zoveel leuke nieuwe blogjes bij dat ik de vijgenbrij op het vuur nog haast zou vergeten...
Groetjes

Moi-Raya zei

p.s. Mariken = Marije (anders wordt de laatste reactie zo onduidelijk)