woensdag 25 september 2013

Raw Food - Gedroogde tomaten in olijfolie

gedroogde tomaten
Drie dagen aan één stuk ben ik nu al tomaten aan het drogen of dehydrateren (ontdoen van hun vocht) in mijn elektrische voedsel thuisdroger. Velen zullen nu waarschijnlijk denken waarom niet drogen met de zon als je in Spanje woont? Door de overvloedige populatie van mieren is dit op het ogenblik niet haalbaar en mieren kruipen nu éénmaal overal door. En door je tomaten in huis te drogen met mediterrane kruiden, kun je dagenlang genieten van een heerlijke zuiderse lucht in huis. Mmmm, heerlijk is dat!
Elektrische thuisdroger voor voedsel

Drogen van tomaten in een thuisdroger


  1. Was de tomaten grondig en droog ze goed af, 
  2. Snij ze doormidden, grote tomaten kun je in vier of zes verdelen, verwijder ook de steelaanzet;
  3. Maak een strooisel van Himalaya zout of ongeraffineerd zeezout, gedroogde tijm en versgemalen zwarte peper of kruiden die jij lekker vindt;
  4. Strooi dit over de tomaten en leg ze op de roosters;
  5. Snij ook een paar bollen knoflook en leg deze op de onderste rooster. Zo kan de knoflooklucht in de tomaten trekken en heb je ook gedroogde knoflook die je in tal van recepten kunt verwerken;
  6. Was een handvol basilicum blaadjes en leg deze op de bovenste rooster. Ideale manier om je overtollige basilicum te bewaren;
  7. De tomaten zullen ongeveer tussen 13 en 26 uur moeten drogen, naargelang de grootte van de tomaten;
  8. De basilicum zal reeds na een aantal uur droog zijn en de knoflook na 4 a 6 uur;
  9. Nadat de tomaten droog zijn, laat je ze eerst afkoelen;
  10. Spoel voldoende opbergpotten goed uit en droog deze af;
  11. Doe de gedroogde tomaten en enkele stukjes gedroogde knoflook in de pot en overgiet met olijfolie van eerst persing;
  12. Zet alles op een koele, donkere plaats en laat ten minste 3 a 4 dagen de olijfolie goed intrekken vooraleer er van te proeven;
  13. Serveren op toast, als tappa, op pizza's, in slaatjes...
Gedroogde tomaten


Enkele tips voor het succesvol drogen van voedsel
Gedroogde tomaten op olijfolie

  • Gebruik altijd vers voedsel die niet overrijp is;
  • Verwissel na 5 a 6 uur de droogroosters van plaats zodat de bovenste onderaan komt en vice versa;
  • Vooraleer je de gedroogde producten opbergt, laat je deze eerst goed afkoelen;
  • Daarna kun je de gedroogde voedingsmiddelen bewaren in plastic zakjes, glazen potten of vacuum bewaren, er mag vooral geen vocht bij komen, of zoals deze tomaten inleggen in olijfolie van eerste persing.
En nu nog even geduldig afwachten voor we deze lekkere zelf gedroogde, zuiderse tomaten kunnen verwerken in talloze recepten. Mijn huis ruikt heerlijk en ik kan het niet laten om tussendoor toch te proeven van deze lekkernij. Om je vingers bij af te likken!

Tot later en geniet ervan!


5 opmerkingen:

Janny de Roo zei

wat een ideaal ding lijkt me dat, die droger. Welk merk gebruik jij...? Daar moet ik nog eens over na gaan denken......!

Patty Biermans zei

Wat ben je toch weer ijverig!! Jullie zullen de winter niet verhongeren denk ik zo! :))
knufzz....peebee

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Ik gebruik het merk Arizona en eens je je eigen gedroogde tomaatjes en vruchten hebt, dan wil je niet anders meer @Janny de Roo

Unknown zei

Klinkt heerlijk, ik ga het denk ik binnenkort eens maken. Vraagje, moet je ze echt helemaal onderdompelen in de olie, of is het een soort van besprenkelen? Op één van de laatste foto's staan ze helemaal in de olie, maar is dat alleen als je ze lang wilt bewaren? Want ik vrees dat ik die dingen binnen no-time op heb :D En dan zou het best zonde zijn van zo'n grote pot olie ;)

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

@Sebastian Vieira , wil je de tomaten direct consumeren dan hoef je ze inderdaad niet helemaal onder te dompelen in olie, bewaar ze dan wel in de koelkast want op deze manier zijn ze niet lang houdbaar. Ik maak altijd een hele hoop gedroogde tomaatjes om te bewaren, zo kan ik tijdens de wintermaanden ook genieten van deze zelfgekweekte lekkernij. De olie kun je achteraf ook nog gebruiken voor andere gerechten. Geniet ervan!