donderdag 4 september 2014

Augurken inleggen - koude methode

augurken inleggen (zuur of zoetzuur)
Het is niet alleen komkommer tijd, maar ook augurken tijd en die gaan we lekker inleggen in het zuur. Nu heb ik het geluk dat er zomaar augurken zijn gaan groeien in mijn ecologische moestuin, en waar het zaad vanzelf zijn plekje zoekt, daar groeit het ook het krachtigst.


Ingredienten voor het inleggen van augurken in het zuur (1 pot)

augurken inleggen - ingredienten

  • 3 middelgrote augurken
  • 1 kleine ui
  • 2 tenen knoflook (gepeld)
  • 1 chilipeper (als je van lekker pikant houdt)
  • halve theelepel peperbollen
  • halve theelepel koriander zaad
  • paar takjes dragon
  • 2 kruidnagels
  • ongeveer 250 ml appel- of wijnazijn
  • 3 eetlepels rietsuiker (indien je van zoetzuur houdt)
  • 1-2 theelepels zout

Bereiding van de augurken op zuur - koude methode

augurken stapelen met zout

  1. Was de augurken zorgvuldig, snij deze doormidden in de lengte en daarna nog eens in twee of drie gelijke delen. Verwijder de zaadlijsten, als je de augurken vroeg oogst is dit niet van toepassing;
  2. Leg de eerste laag op een schotel en strooi er zout overheen, leg nu een tweede laag en doe hetzelfde tot alle augurken opgebruikt zijn. Het zout zorgt ervoor dat het overtollige water uit de augurken trekt. Laat deze 24u bij kamertemperatuur staan en leg er een handdoek overheen. Bij hoge buiten temperaturen kun je de augurken het best in de koelkast zetten;
  3. Spoel nu de augurken goed af onder stromend water zodat het zout eraf spoelt en doe deze in een gesteriliseerde pot. Zorg ervoor dat je de andere ingrediƫnten zoals ui, knoflook, chilipeper, zaden en kruiden, ertussen mengt en dat je 1cm van de bovenrand van de pot vrij laat;
  4. Overgiet met de nodige appel- of wijnazijn tot alles onder staat en sluit de pot goed af;
  5. Bewaar de potten 3 tot 4 weken in de koelkast alvorens deze te consumeren, zo kunnen alle kruiden en specerijen zich goed met elkaar mengen.

Let op! Indien je een grote hoeveelheid augurken wil gaan inleggen om te bewaren voor lange tijd, gebruik dan geen potten met metalen deksels. De azijn tast namelijk de metalen deksels aan. Hierdoor kunnen er metalen in het voedsel terechtkomen die niet goed zijn voor onze gezondheid of kunnen de ingemaakte groenten bederven.
augurken uit mijn ecologische moestuin

Elke week leg ik 1 pot augurken uit mijn ecologische moestuin in, met deze koude methode. Met azijn of azijn en suiker. Zo heb ik in de nabije toekomst regelmatig een verse pot zuur of zoetzuur, om als bijgerecht te kunnen serveren.

Ondertussen zijn we al van de eerste pot aan het snoepen en ze zijn wel ietsje aan de zure kant, dus ik leg ze eerst een beetje in een kommetje met water om de smaak te verzachten. Bij de volgende pot heb ik er toch rietsuiker aan toegevoegd en ietsje minder azijn. We zien wel hoe de smaken zich hier vermengen, ik breng jullie zeker op de hoogte.

Tot de volgende!

1 opmerking:

Janny de Roo zei

ja natuurlijk, zo kan het ook....op die manier maak je toch ook zoetzuur van komkommers.....! Raar dat ik daar niet eerder aan gedacht heb....!