zondag 17 juni 2012

Sesamkoekjes met Oregano . Tante Tuut .

Sesamkoekjes met oregano

Deze koekjes zijn het best wanneer ze de dag zelf worden gegeten. Heb je er zoveel klaargemaakt dat je ze dezelfde dag niet kunt verorberen, berg ze dan op in een hermetisch afgesloten trommeltje. Zo blijven de sesamkoekjes met oregano nog een 5 tal dagen  goed.

Voor dit recept heb je gedroogde oregano nodig, dus voor wie een plant heeft staan dient dus op voorhand een handvol blaadjes te laten drogen. Dit neemt ongeveer 4 tot 5 dagen in beslag, al naargelang de weersomstandigheden.

Ingredienten voor de Sesamkoekjes met Oregano (ongeveer 20 stuks)


  • 175 gram volkoren meel en nog een beetje meer om de koekjes te bestrooien
  • 40 gram sesamzaadjes
  • 5 gram bakpoeder
  • 1 koffielepel gedroogde oregano (zeer fijn versnipperd)
  • een snuifje zout
  • 85 gram echte boter of margarine (wanneer je gezouten boter neemt dan hoef je er geen extra zout meer aan toe te voegen)
  • 3 eetlepels melk
Bereiding van de Sesamkoekjes met Oregano

  1. Meng in een kom de volkoren bloem, de sesamzaadjes, bakpoeder, het zout en de gedroogde oregano goed onder elkaar.
  2. Doe nu de boter erbij (let er wel op dat de boer voor minstens 3 uur uit de koelkast staat) en vermeng alles goed tot een kruimelig deeg.
  3. Vervolgens meng je de eetlepels melk er doorheen met een vork.
  4. Bestrooi je werkoppervlak met bloem en rol het deeg uit tot een halve cm. dikte.
  5. Druk er koekjes uit, ik gebruik hiervoor een aperitief glaasje.
  6. Verwarm de over voor op 180ºC.
  7. Leg de koekjes op een ingevette bakplaat en bak ze in ongeveer 20 a 25 minuten goudbruin.
  8. Verwijder de sesamkoekjes met oregano voorzichtig van de bakplaat met een spatel en laat ze afkoelen op een rooster.
  9. Bewaar ze, eens afgekoeld, in een hermetisch afgesloten trommel.

Je kunt gemakkelijk variëren met dit recept en de sesamzaadjes vervangen door bv. fijngehakte zonnebloempitten of pompoenpitten, havermoutvlokken. Ook de oregano kan je vervangen door basilicum, rozemarijn of lavendel
Deze sesamkoekjes met oregano is een heerlijk recept om als nagerecht met een paar stukjes kaas of als tussendoortje besmeert met heerlijke zelfgemaakte choco te nuttigen (choco gaat heel goed samen wanneer je de koekjes met lavendel klaarmaakt).

6 opmerkingen:

Miek zei

Dit ziet er heerlijk uit!!

sillie zei

oh ik ben dol op oregano, ik ga het zeker eens proberen!

Gonny zei

Dit is een recept die ik zeker eens ga maken. Lijkt me inderdaad heerlijk met kaas. (Ik ben gek op kaas...)

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Ja dames, ze zijn inderdaad overheerlijk! ;-)

Lieven Blondeel zei

Wel DAMES, ik ben benieuwd, ze zitten in de oven.

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Een mannelijke reactie op mijn overheerlijke sesamkoekjes! Ik spring een gat in de lucht!
Laat het jullie smaken Lieven, als ik mijn ogen sluit kan ik ze ruiken tot hier!
De groetjes van TT