dinsdag 15 november 2011

Wilde Paddestoelen Plukken . Tante Tuut .

Parasol - Lepiota Procera
Afgelopen weekend zijn we met de groep "Vrijwilligers van de Serrania de Ronda" meegegaan op paddenstoelenjacht. Eerst kregen we een uitgebreide informatie door een biologe uit Cortes de la Frontera (Zuid-Spanje) welke paddenstoelen je kon eten en welke niet. Ik moet zeggen het was heel interessant maar ik raakte toch een beetje van de wijs bij de vele soorten die er bestaan. Ik denk toch dat ik niet in mijn eentje zomaar in het wilde weg paddenstoelen ga plukken. Veel te riskant! Wist je dat er paddenstoelen bestaan die, eenmaal je ze hebt opgegeten,  jou opeten vanbinnen? Nee dank je, ik ga straks veilig paddenstoelen kopen bij het winkeltje hier op de hoek. Misschien wanneer ik er meer van weet waag ik me nog eens aan zo'n expeditie of in groep natuurlijk.

Wat ik wel heb onthouden is dat de paddenstoelen op drie manieren aan hun voedsel komen

Saprofyten - Afbrekers
  1. Er zijn paddenstoelen die op dood hout leven en zo meehelpen aan de opruiming van het bos. Deze paddenstoelen heten saprofyten of afbrekers.
  2. Andere paddenstoelen parasiteren op levend materiaal bijvoorbeeld op bomen of struiken. Deze noemt men parasieten of profiteurs.
  3. En de laatste groep paddenstoelen wisselen stoffen uit met andere bomen en planten. Op die manier krijgen de paddenstoelen organische stoffen die hen ten goede komen en de bomen en planten op hun beurt krijgen voedingsdingsstoffen, water of bescherming tegen ziekten. Deze vorm van uitwisselen van stoffen heet men symbianten of samenwerkers.
Voor mensen die mijn recepten willen bekijken kunnen hier klikken. Of hier klikken om naar mijn artikel te gaan over Wilde groenten en paddenstoelen uit Extremadura (Spanje)

4 opmerkingen:

zsazsazsu zei

die recepten zijn om wild van te worden !
Heeeeeeerlijk !

Patty Biermans zei

Ga deze wilde recepten zeker proberen! Bedank! knufzz...peebee

vilterietje zei

groot gelijk, beter veilig paddestoeltjes in de winkel kopen:)

Unknown zei

die wilde paddestoelen in het bos vind ik zoooooo prachtig! Maar ook ik koop mijn eetpaddestoelen (champignons zeggen wij) veiligheidshalve in de winkel :-D
Oh ja enne: el test fue no difícil, pero la profesora no ya lo ha corrigido y ya no conozco el resultado. El lunes pasado hemos estudiado el tiempo Indicativo Pretérito pluscuamperfecto.
Qué quieres decir 'reprogramación mental'? Me parece un curso muy especial! Buenas noches! Hilde