woensdag 24 november 2010

Kweeperen konfituur

De kweeperen die ik vorige week van Trini kreeg, wel daar ga ik vandaag eens lekkere konfituur van  maken zie. Hier in Spanje noemen ze dit "Carne de Membrillo", deze konfituur kan je snijden met een mes. Ik, en mijn huisgezin trouwens ook, hou meer van smeerbare confituur voor op de boterham, dus ik voeg er een aantal glazen water bij. Suiker probeer ik zo weinig mogelijk te gebruiken, we krijgen al zoetstoffen genoeg binnen. Op 1 kg fruit gebruik ik maar 600 gr suiker of zelfs maar een halve kilo zoals in dit geval van de kweeperen konfituur.

Wat heb je nodig om deze heerlijke konfituur te maken
  • Kweeperen uiteraard 1 kg
  • Een halve kilo suiker (wit of rietsuiker)
  • Twee glazen zuiver water
  • Een halve theelepel kaneelpoeder of een kaneelstokje
  • Sap van 1 sinaasappel en de geraspte schil indien je een bio-sinaasappel hebt
  • Een snuifje zout, dit om de smaak van de andere ingredienten naar boven te halen
Hoe maak je deze kweeperen konfituur


  1. Was de kweeperen, snij ze in stukken en haal er de slechte delen uit.
  2. Doe de stukken kweepeer in een pan + de geraspte sinaasappelschil. doe er ook de suiker bij en laat één nacht staan.
  3. De volgende dag doe je er nog een glas water bij en breng je alles aan de kook.
  4. Voor 1 kg fruit is er een kooktijd van ongeveer een half uur nodig om konfituur te bekomen.
  5. Wil je een gladde konfituur, mix deze dan of gebruik de Passe-Vite.
  6. Verwarm de konfituur nu nog even goed door om te laten indikken, voeg nu ook het sinaasappelsap toe. Nu opgelet want kweeperen konfituur spat enorm wanneer je deze terug verwarmt na mixen.
  7. Doe de konfituur heel heet in de glazen en sluit deze direct af.
  8. Zet de glazen 10 minuten omgekeerd, zo wordt de lucht die er nog in aanwezig is ook gesteriliseerd.
De glazen
Steriliseer je glazen en deksels in een grote ketel op het vuur of was ze in heel heet water. Spoel ze daarna wel heel goed af, er mogen absoluut geen zeepresten in achter blijven.
Heb je geen deksels meer dan kan je altijd de cellofaantjes gebruiken die je eventjes natmaakt en met een elastiekje op de glazen vastmaakt of de konfituur afsluiten met parafine.

Kweeperen worden hier in het zuiden van Spanje nog volop gekweekt en verkocht in de vele kleine winkeltjes en fruitwinkeltjes. Maar meestal ken je hier wel iemand die een aantal bomen heeft en met veel plezier de vruchten met zijn buren deelt.

Heerlijk smullen nu,
Tante Tuut

3 opmerkingen:

Anoniem zei

tof!! het ziet er lekker uit!
groetjes
bosnellf

Unknown zei

Heb het nog nooit zelf gemaakt, maar schijnt wel erg lekker te zijn!
De blog ziet er leuk uit! Succes!
groetjes uit België van Hilde

PS.ik ben half september ook een blogje gestart -www.doorhetoogvan.blogspot.com-, over alledaagse en minder alledaagse dingen zoals reizen, wandelingen, Spaanse les, Dexter (de Golden Retriever van mijn zoon), familie, vrienden, feestjes .... Af en toe probeer ik er ook iets in het Spaans op te zetten omdat ik Spaanse les volg en denk dat het een goede oefening is.)

rozemie zei

ik maak altijd gelei van kweeperen. Maar dit lijkt me ook leuk om eens te proberen, volgend jaar. Je andere recepten zien er ook heerlijk uit ! Ik ben op zoek naar een goed recept voor marmelade, liefst van de spaanse sinaasappelen die in januari rijp zijn. Weet jij soms iets ? Groetjes van Rozemie