woensdag 25 maart 2015

De ecologische moestuin van Tante Tuut - maart 2015 - Video

Ecologische tuin maart 2015
Het is een tijdje geleden dat ik nog iets van mijn ecologische moestuin liet zien. We wonen hier nu bijna twee jaar in Coín (Zuid Spanje) en in die twee jaar is er enorm veel veranderd in de tuin. Zo heb ik het afgelopen jaar heel veel planten laten uitzaaien, van bloemen tot groenten en kruiden. Dit is zó een succes dat ik dit jaar mijn ecologische tuin nog een beetje meer aan zichzelf overlaat. Ook allerlei „mala hierbas” (onkruid) zoals ze het hier zeggen, krijgen nu een plaatsje in dit paradijsje.

In deze video zien jullie hoe mijn moestuin er nu uitziet in maart 2015


Wat ik vooral geleerd heb door heel veel te lezen over permacultuur is, dat je de onkruiden met een penwortel (en dat zijn er heel wat hier) best gewoon laat staan omdat die onkruiden er juist voor zorgen dat er voedingsstoffen, die zich dieper in de grond bevinden, ook naar boven gebracht worden. Zo kunnen de planten eromheen mee profiteren van deze mineralen. Dus voortaan wordt het onkruid pas afgesneden (niet uitgetrokken) wanneer de plant in bloei dreigt te gaan. Zo kan de plant zich terug herstellen en verder groeien. Wat je afsnijdt kan je gewoon op de grond laten liggen of aan je kippen geven. De bladkruiden die eetbaar zijn, daar kan je natuurlijk een lekkere salade mee maken of een pestosaus.

Geniet van het voorjaar!

Geen opmerkingen: