donderdag 7 augustus 2014

Ecologisch moestuin nieuws - juli 2014 - Coín (Zuid Spanje)

opbrengst moestuin
Het ecologisch moestuin nieuws deze maand (juli 2014) uit Coín in Zuid Spanje wordt overschaduwd door een drukkende hitte. Deze maand wordt er dus ook vooral geoogst, water gegeven, onkruid weggewerkt en plannen gemaakt voor ná deze hete zomer.

bescherming tegen de zon
Hier en daar heb ik in de tuin verduisteringsdoek opgehangen om de hitte van de zon toch een beetje af te zwakken. Tijdens de heetste uren van de dag stijgt het kwik boven de 40ºC in de zon. Dankzij dit doek zijn mijn aardbeien mooi groen blijven doorgroeien en heb ik van begin april tot nu, aan één stuk door aardbeien kunnen oogsten. Resultaat 16 aardbeiplanten, goed voor ongeveer 6 kilo aardbeien. De bosaardbeitjes zijn een schot in de roos geweest dit jaar, al meer dan 1 kilo geoogst van 17 struiken.

castillanas
Ook de tomaten zijn dit jaar al een enorm succes geweest. De eerste 20 kilo zijn geoogst en dit van slechts 7 plantjes. De tomatenplantjes heb ik van de buurman gekregen en toen ik vroeg welke soort het waren, antwoordde hij met "redondo", "ronde" dus haha. De andere tomaten die nu nog aan het afrijpen zijn noemen ze hier "huevos del toro" omdat het zulke grote zijn. Daar heb ik slechts een vijftal planten van omdat ik dit ras gewoon eens wou proberen. Ik had deze tomaten trouwens zelf voorgezaaid en het zaad vorig jaar geoogst. De cherry-tomaatjes doen het goed, de rode zijn nu volop aan het afrijpen en de gele laten nog even op zich wachten. Dit jaar geen ziektes gehad, enkel verdroogde bladeren van de hitte en veel water gegeven.

De aubergines en piquillo paprika's zijn deze maand een flink stuk gegroeid en er hangen nu volop vruchten aan. Toch ga ik het volgende jaar terug andere paprika's aanplanten omdat ik niet genoeg water heb. De piquillo paprika's hebben volgens mij toch een flink stuk meer water nodig ofwel heb ik té weinig bemest.

ronde courgette
En dit jaar ook geen ziektes bij de courgettes! Daar ben ik heel blij mee want deze eten we graag in stoofpotjes, rauw als spaghetti of gewoon gebakken in olijfolie (op laagste stand vuur) met veel kruiden. Hiervan heb ik toch ook wel al 7 kilo geoogst denk ik.



Vorig week hebben we de amandelen al geklopt, dat is bijna twee maanden eerder dan vorig jaar. De opbrengst is iets minder, maar de noten zijn groter. Hoeveel kilo weet ik nog niet, ik laat ze eerst wat drogen. Amandelmelk van verse amandelen is toch wel lekker zunne, ik zal volgende week mijn recept eens neerpennen, misschien maak ik er wel een video van.

mango
Wat ben ik trots op mijn mango boompje! Iedereen zei dat ik nooit vruchten zou hebben want de nachten zijn hier in de winter veel te koud. Wel nu, afgelopen winter heb ik tijdens de koudste nachten mijn boompje lekker vertroeteld en hem een jasje aangedaan tot 's morgens 10u. Tot mijn grote verbazing verschenen er in het voorjaar 2 trossen met bloemen. Dan heb ik goed bijgemest met eigen kippenmest afgewisseld met guano mest. Afgelopen week hebben we het boompje moeten ondersteunen want de drie vruchten die eraan hingen begonnen behoorlijk door te wegen. Één vrucht is er afgekraakt, maar al groot genoeg om verder af te rijpen op de kast buiten. De twee andere mango's kunnen rustig verder afrijpen aan het boompje zelf.

Papaya
Ook mijn papaya boom is flink gegroeid dankzij dezelfde mengeling meststof. Hij staat nog steeds in pot en zo hou ik het ook want deze boom mag niet onder de 5ºC komen tijdens de winternachten. Met een beetje geluk heb ik volgend jaar mijn eerste oogst papayas. En deze heb ik wel zelf gezaaid van zaad die ik geoogst heb van een papaya uit de winkel. Dit jaar heb ik er nog twee die aan het groeien zijn en de derde generatie is ook al weer gezaaid.

de bananenboom
De bananenboom heeft ook zijn best gedaan, is flink gegroeid en heeft 4 jonge scheuten ontwikkeld. Ook van deze boom, zal ik met een beetje geluk, het volgende jaar mijn eigen bananen kunnen oogsten.

kruiden drogen en zaad oogsten
Verder heb ik deze maand heel veel kruiden geoogst voor thee, om als medicijn te gebruiken en om mee te kokkerellen. Die zijn allemaal opgeslagen in glazen potten en in een donkere kast gezet, zo bewaren ze het best.

Ik zou de uien nog vergeten, met massa's heb ik ze geoogst. Maar ja, ik gebruik dan ook bij bijna al mijn bereidingen 1 a 2 uien en voor mijn lekkere uienbrood. Het liefst gebruik ik ze zo vers mogelijk, maar ik heb ook een gedeelte ingevroren om de periode te overbruggen wanneer er geen enkele in de tuin te bespeuren valt en dat zal zo ongeveer in augustus zijn.

boerenkool, peterselie en rode biet
De boerenkool en rode bieten die ik einde juni nog gezaaid heb, doen het goed onder hun beschermende afdak. Als alles meezit kunnen we vanaf september ook daar terug van smullen.

slangenpompoen
Komkommers, augurken en slangenpompoenen groeien als kolen en geven me wekelijks nieuwe vruchten, zodat ik geen extra groente moet aankopen. Daar ben ik deze maand heel goed in geslaagd, ik heb enkel 1 zak wortelen aangekocht deze maand, de rest kwam allemaal uit de tuin of heb ik geruild met vrienden. Dat geeft me een enorme voldoening, ik heb geen grote moestuin, net genoeg voor ons gezinnetje en om te ruilen met enkele vrienden. Dagelijks ben ik er zo'n 3 a 4 uur mee bezig, een part-time job dus.

De madammen
En de kippen zijn iedere ochtend toch zo enthousiast wanneer ze ons zien en eten krijgen. Het is leuk om in de nabijheid van deze vrolijk kakelende madammen te vertoeven. Tijdens de zomermaanden krijgen ze extra stro waar ze buiten lopen, zo scharrelen ze de grond goed open en in het najaar krijg ik daar dan een flinke laag fantastische aarde voor terug. Bedankt kippetjes voor jullie lekkere dagelijkse eitjes en het flinke scharrelwerk dat jullie verzetten!

Zo, het was een heel pak nieuws, maar ja, het was dan ook wel lang geleden hé dat ik nog eens een ecologisch moestuin nieuws lanceerde. Hoe gaat het met jullie tuin? Al veel geoogst, gezaaid en genoten van al dat lekkers?

3 opmerkingen:

Janny de Roo zei

Wat een prima oogst heb je ...geweldig, daar mag je trots op zijn ! Hier in het noorden van Nederland mogen wij ook niet mopperen hoor. De tomaten worden al rijkelijk gegeten en de druiven komen ook al op kleur. Verder hadden en hebben wij heel veel sperziebonen, snijbonen,wortelen en rode bietjes.De sla wordt vaak gegeten door de slakken, maar we proberen het telkens weer.... In het vroege voorjaar natuurlijk de asperges. De artisjokken doen het bij deze hogere temperaturen zelfs goed. Daar houden wij zo van, lekker met een mosterd/mayo-sausje....Nee, wij mogen ook niet klagen. Voor de winter hebben we natuurlijk boerenkool en prei staan, evenals de winterwortels. Aardappels van eigen teelt.....ook wij mogen ons rijk rekenen tante Tuut. Ik wens je heel veel succes bij de oogst !
lieve groet, Janny

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Oooo @Janny de Roo wat een heerlijke groenten allemaal voor jullie en asperges eten wij ook heel graag, alleen gaan we die plukken in het wild als we tenminste regen hebben in de winter. Dit jaar dus niet, maar ik heb ook enkele wilde bosjes in de tuin staan die ik veel water geef, zo kunnen we er toch van snoepen!
Nog veel tuinplezier en tot later! Liefs TT

Unknown zei

Zalig zo uw moestuin nieuwtjes lezen, ik krijg al zin om naar Spanje te verhuizen.