vrijdag 18 juli 2014

De zaai- en plant kalender van Tante Tuut - groenten, kruiden en fruit voor Zuid Spanje

oogst juli 2014
Afgelopen week kreeg ik een mail waarin me werd gevraagd of ik wat extra info i.v.m. het tijdstip van zaaien en planten kon verstrekken voor de regio Zuid Spanje. Ik ben die persoon heel dankbaar, want nu zal het er eindelijk eens van komen om de zaai- en plant kalender van Tante Tuut uit te typen. Nu moet ik zeggen dat ik mij niet zo aan het vaste, algemene schema houd zoals de meeste mensen hier. Ik ga eigenlijk alleen maar op mijn gevoel af en ik volg het weerbericht wel iedere dag. Ook zaai en oogst ik met behulp van de maan en hiervoor gebruik ik de kalender van Maria Thun.

Ik zaai zelf heel veel op voorhand en koop zo min mogelijk plantgoed. Enerzijds doe ik dit omdat je dan zelf de sterkste plantjes kunt overhouden om uit te planten en anderzijds omdat ik dan zeker weet dat mijn plantjes geen chemische producten bevatten. Ook zaai ik in kleine hoeveelheden maar wel kort op elkaar, zo hebben we een constante aanvoer van verse producten en hoeven we zelden naar de winkel te gaan om onze groentevoorraad uit te breiden.

februari/maart 2014
Meloenen en watermeloenen zaai ik niet meer want die vergen heel veel water, ik heb namelijk geen toegang tot bronwater, we wonen te hoog daarvoor. Jammer, want nu moet ik wel met leidingwater bewateren en om dit zoveel mogelijk te beperken zaai en plant ik in tuinbedden die ik heel goed mulch, zo blijft de grond langer vochtig. Ook ga ik bijna iedere dag, met een auto vol lege flessen, om bronwater hier vlakbij. Het houdt je bezig en fit haha!

De zaai- en plant kalender 2014 hieronder is uiteraard voor de regio waar ik woon, Zuid Spanje (Coín). Middellands zeeklimaat, daar waar de winters mild zijn :-) Je kunt nog veel meer zaaien en planten, al naargelang van je eigen behoeftes. Eigenlijk kan je niks mis doen want hier kun je het hele jaar door zaaien en planten en verschillende malen oogsten.

 JANUARI
 Zaaien  Planten  Verplanten
 radijs  peterselie  potplanten
 late ui  salie  fruitbomen
 veldsla
 klein fruit
 koriander
 kervel
 erwten
 peterselie

 FEBRUARI
 Zaaien  Planten  Verplanten
 Voorzaaien
 aubergine  selder  bloemen
 paprika  rucola  fruitbomen
 tomaten  oregano  klein fruit
 zonnebloem  melisse
 viool  salvia
 kamille  sjalot
 anjers  zomerprei
 sla
 Volle grond  munt
 radijs  look
 late ui  snijbiet
 kleine ui artichok

MAART
 Zaaien  Planten  Verplanten
 Voorzaaien  aardbeien  bosaardbei
 pompoen  vroege bonen  geraniums
 courgetten  rode sla  rozen
 komkommer  rode ui  kamille
 augurk  cogollo sla  potplanten
 patisson  snijbiet
 basilicum  selder
 paardenbloem  peterselie
 bieslook  rabarber
 peterselie  tagetes
 rucola  calendula
 lentesla  kiwi
 sla rood  mango
 Volle grond  framboos
 wortelselder
 kleine ui
 late ui
 koolrabi
 pastinaak
 snijbiet
 koriander
 zuring
 venkel
 rode biet
 radijs
 bladmosterd
 wortelen
 slaapmutsjes

 APRIL
 Zaaien  Planten Verplanten 
 Voorzaaien  tagetes  bloemen
 papaya  appelbes  klein fruit
 augurk  tomaten  kruiden
 slangenpompoen  courgetten
 butternut  ui
 okra  zonnebloem
 aardbei  peterselie
 courgetten  sla
 Volle grond
 rode biet
 radijs
 wortelen
 koriander
 Oost Indische kers
 kervel
 rode bladmosterd

 MEI 2014
 Zaaien  Planten  Verplanten
 Volle grond
 radijs  snijbiet  bloemen pot
 koriander  courgetten
 calendula  paprika
 rode biet  okra
 snijbiet  tomaten cherry
 rode bladmosterd slangenpompoen
 basilicum butternut
 slamix augurk
 Oost Indische kers
 zonnebloem
 struikbonen

 JUNI 2014
 Zaaien  Planten  Verplanten
 Volle grond
 radijs  zomerprei  bloemen pot
 rode biet  frambozen (stekjes)
 Voorzaaien  blauwe bes
 mango  okra
 tomaten cherry
 JULI - AUGUSTUS 2014
Tijdens de heetste maanden van het jaar liggen de zaai- en plant activiteiten stil. Wat niet tijdig in de grond zit heeft pech dan, de bevoorrading van water wordt nu prioriteit alsook het beschermen van de planten. Nu genieten we in de tuin van de frisse ochtenden en avonden en wordt er volop geoogst, ingemaakt, gedroogd en confituur gemaakt.

Voor het laatste kwartaal van het jaar moet ik mijn zaai- en plant kalender nog updaten, dus een vervolg komt er zeker ergens in augustus. Ik hoop dat diegene die in Spanje wonen er wat aan hebben. Met vragen kunnen jullie altijd terecht. En nogmaals bedankt Bert voor de mail die je me stuurde.
Prettig weekend aan iedereen en tot gauw!





6 opmerkingen:

Unknown zei

zu u mij nmisschien de weg kunnen wijzen naar een zuid spaanse zaaikalender van af September? wij gaan een jaartje in Spanje zijn en zouden graag het een en ander verbouwen

Unknown zei

Sorry, vraagje niet gezien. Het is te zien waar je bent in Spanje, het noorden is koud en het zuiden is warm. Waar wij woonden kon je in september heel veel zaaien wat in Nederland en België in het voorjaar werd gezaaid. Vooral veel bladgroenten en erwtjes. In het noorden en het binnenland kan je dezelfde zaaikalender handhaven die je reeds kent. Veel plezier in Spanje en geniet van jullie jaartje!

Unknown zei

Met plezier heb ik je artikel gelezen . Woon nu zelf 8 maand in Coin en probeer met je tips hier een leuke moestuin te realiseren .Vind het heerlijk om te experimenteren en ja het kweken hier is totaal anders dan in Nederland of Belgie Hoop om meerdere ervaringen in de toekomst te kunnen delen met mekaar .Veel tuinplezier voor iedereen .Lieven.

Unknown zei

Super behulpzaam deze kalender, graag zie ik het vervolg vanaf september! Ik woon namelijk in Almeria, andalucia en ben druk met de moestuin. Alvast hartelijk bedankt! Mvg peggy

Unknown zei

Kunt u mij vertellen wanneer de rest van de zaai kalender kan zien

Unknown zei

Hoi Peggy! ik lees zojuist je berixht ik woont sinds kort in de buurt van Albox( dit is een heel ander gebied qua moestuinieren waar ik afgelopen twee jaar heb gewoond.ik zou heel graag wat meer willen leren.zou je mij als je tijd hebt kunnen mailen? thalissa88@hotmail.com. Groetjes, thalissa