vrijdag 27 juni 2014

Zomaar een oogstdag uit de ecologische moestuin van Tante Tuut - 26 juni 2014

Oogst 26 juni 2014
Vandaag ben ik weer eens vroeg opgestaan om al die lekkere groenten en dat heerlijke fruit te oogsten uit mijn ecologische moestuin. Het is al behoorlijk warm hier in Coín (Zuid Spanje), dus al het werk moet gedaan worden voor 10 uur s'ochtends of na 8 uur s'avonds. Alhoewel ik geen vroege vogel ben werk ik toch het liefst zo vroeg mogelijk in mijn moestuin, zo kan ik op het gemakje wakker worden bij het kwetteren van de vogels.

Eco groentjes
Wat heb ik allemaal geoogst op 26 juni 2014 uit mijn ecologische moestuin en fruittuin

  • de laatste aardappelen moesten dringend gerooid worden;
  • ook de zurkel (zuring) dreigde op te schieten. Deze zuring of zurkel maak ik alvast in om ervan te genieten na die hete zomer;
  • 1 krop sla;
  • enkele lange radijzen;
  • 2 reuze komkommers;
  • bosje platte peterselie;
  • 3 auberginnekes;
  • 8 grote lente-uien;
  • enkele paprika's;
  • 1 grote tomaat en wat kleintjes, voor een slaatje samen met de sla, de radijsjes en paprika's;
  • een handvol rucola en basilicum (voor een heerlijke pesto);
  • aardbeien en enkele frambozen voor dessert en een deel voor in de fruitsmoothie als ontbijt;
  • een viertal citroenen (1 citroen voor de dag mee te beginnen, 1 voor in de vinaigrette en de rest voor in een verfrissende drank);
  • en een grote zonnebloem om de pitten te laten drogen, ze daarna uit te doen en te verwerken in mijn brood, slaatjes en pesto.
Lekkers uit de tuin van Tante Tuut
Wat heb ik er vandaag al allemaal mee gemaakt
  • met de rucola en de basilicum heb ik het begin van een lekkere pesto gemaakt, enkel nog kaas en zonnebloempitten erbij later op de week en we kunnen ervan smullen;
  • een deel van de patatjes zijn verwerkt met peterselie, de kleine tomaatjes en een lekkere vinaigrette tot een aardappelslaatje;
  • de zurkel is gekookt en gaat de diepvries in, wou hem steriliseren maar zag toen dat ik alle potjes al had opgebruikt om sinaasappelschil- en citroenschil confituur te maken;
  • een sinaasappelslaatje met olijfolie van eerste persing en lente-uitjes, de rest van de lente-uitjes is versnipperd en in de diepvries terechtgekomen handig voor later;
  • een deel van de aardbeien heb ik gebruikt in een dessert met platte kaas (kwark) en verse aardbeiensiroop;
  • een slaatje met de sla, lente-ui, tomaat, paprika, radijsjes en een vinaigrette op basis van olijfolie en citroen (heb ik geen foto van, vergeten).

Ziezo en nu ga ik deze namiddag ook nog van al die lekkere dingen uit mijn ecologische moestuin genieten samen met Nonkel Wim, want die komt straks terug uit België. Hasta la proxima!

Gerelateerde berichten:
Pesto variant
Notenpesto



2 opmerkingen:

Janny de Roo zei

jammie...ik wou dat ik dichter bij woonde....dan zou ik vast (onuitgenodigd) langskomen......

Unknown zei

Ik leer en leer, van jou steeds meer :)