zaterdag 24 mei 2014

Kruiden drogen in mijn droogapparaat of dehydrator

Reeds voor de tweede keer dit jaar knip ik lustig wat kruiden af om te drogen in mijn droogapparaat. Dit droogapparaat, droogmachine of dehydrator heb ik vorig jaar aangekocht en het is één van die aankopen waar ik toch wel heel blij mee ben. Zie mijn post "Gedroogde tomaten". Ik gebruik dit handige apparaat vrij veel en dit het hele jaar door. Wat ontzettend goed gaat om te drogen zijn kruiden, paddestoelen, abrikozen, mango's, appeltjes, tomaten, bananen... eigenlijk alles wat ik al heb uitgeprobeerd.

Deze middag heb ik samen met mijn moeder kruiden zoals rozemarijn, citroenmelisse, oregano en dille geplukt om te drogen. 1 uurtje in mijn dehydrator en ze konden al verpulverd worden om mijn gerechten op smaak te brengen. Van de citroenmelisse maak ik lekkere thee, het is vooral bekend voor zijn kalmerende werking en het kruid heeft een gunstige invloed op de spijsvertering.



Gedroogde oesterzwammen
Ook een deel van mijn oesterzwammen heb ik gedroogd, zo kunnen we er later nog eens van genieten. Ik denk dat ik nu zowat mijn laatste oogst van het seizoen heb gehad. Volgend jaar ga ik dit zeker en vast terug doen, ze zijn zoveel lekkerder als je ze zelf kweekt en het gaat bijna vanzelf.

Geen opmerkingen: