vrijdag 3 januari 2014

Opbrengst ecologische moestuin en fruittuin 2013 - Coín (Zuid Spanje)

Rode biet, knoflook en jonge ui
De opbrengst van mijn ecologische moestuin en fruittuin hier in Coín in Zuid Spanje is de opbrengst vanaf 1 juni 2013 want dat is de dag dat we zijn verhuisd naar dit kleine paradijsje. Dus is de opbrengst eigenlijk maar van 6 maanden. De meeste fruitbomen staan hier wel al jaren en stuk voor stuk mijn lievelingsbomen. In 2014 wordt deze fruittuin flink uitgebreid met zelf gezaaide bomen en gestekte bessenstruiken. Ik ben benieuwd wat dat zal worden.

Opbrengst ecologische moestuin 2013 - Coín (Zuid Spanje)

GroentenOpbrengst in kiloOpbrengst per stuk
groene paprika3,515
komkommer2,397
pompoen 1,760
slangenpompoen 1,512
tomaten (groot) 1
tomaten (klein) 1,250
aubergines 7,350
radijsjes 0,550
courgetten 3,828
sla
15
snijbiet
28
ui
20
spinazie 0,850
selder
4

Opbrengst ecologische fruittuin 2013 - Coín (Zuid Spanje)

FruitOpbrengst per kilo
vijgen 11,941
avocado21,054
bosaardbei0,450
aardbei0,550
stekelbessen0,075
frambozen0,050
walnoten2,328
amandelnoten6,010
pruimen13,127
honing meloen2,131
watermeloen4,270
citroenen39,627

Geruild en gekregen van buren en vrienden

Fruit en groenten kilo
tomaten (groot)105
tomaten (klein)5,325
aubergines3,450
bataten2,750
ajuin1,124
appelsienen13,765
mandarines7,540
granaatappels7,287
kaki5,123
sharoní1,878
pecannoten4,350
kweeperen3,599
pompoen4,306
Kruiden en specerijen voor thee en andere bereidingen
  • koriander
  • peterselie
  • salvia
  • oregano
  • rozemarijn
  • marjolein
  • munt
  • citroenmelisse
  • citroen verbena
  • basilicum
  • stevia
jonge sla, ui, radijs en rode biet
Na een half jaartje tuinieren ben ik dik tevreden over mijn opbrengst van mijn ecologische moestuin en fruittuin. Aan de groentetuin moet nog veel gewerkt worden, maar de eerste wormen komen zich aandienen, dus er zit al terug leven in de grond. Ook kweek ik zoveel mogelijk in verhoogde bedden omdat je de grond dan op een korte tijd vlug kunt verbeteren en je hebt niet zoveel water nodig om te bevloeien. De tomaten zijn door een plaag een ramp geworden, maar dat was geen probleem want ik werd bevoorraad langs alle kanten. Volgend jaar ga ik de tip die ik kreeg van een lezer op mijn post ecologisch moestuinnieuws zeker toepassen.

En nu op naar een jaar vol nieuwe groente- en fruit belevenissen!

5 opmerkingen:

Lieneke zei

Wat een mooie opbrengst....

Janny de Roo zei

wat goed dat je alles hebt bijgehouden. Op naar een een zeer vruchtbaar 2014 !!

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Ja Janny, ik vind het gewoon spannend om te weten wat ik allemaal uit mijn natuurlijk tuintje kan halen :-)

Eijra zei

Wow, wat een hoeveelheden en ik was al zo trots op mijn emmertje vol. Ik ga in de herkansing dit jaar!!

Unknown zei

Gertrude en de moestuin, reeds decennia een geslaagd huwelijk! Ik merk weer het enthousiasme om met je blote handen in de aarde te wroeten. Ben benieuwd wat de opbrengst volgend jaar zal geven. Jouw kennende zal dat iets moois worden! :)