donderdag 2 januari 2014

Ecologisch moestuin nieuws, december 2013 - Coín (Zuid-Spanje)

Suikererwt in bloei
Vorige maand in december is er niet zoveel veranderd in mijn ecologische moestuin. Eerst en vooral omdat de nachten te koud zijn en ook omdat er niet zoveel meer kan gezaaid worden. Oogsten kan ik wel nog en ik denk al volop aan wat ik in 2014 allemaal wil gaan doen in dat ecologisch tuintje van me. De kippen leggen nog steeds geen eieren en het zijn allemaal legkippen (vorige maand kon ik nog niet goed uitmaken of het kippen of hanen zouden zijn), dus geen heren die de rust in het kippenhok gaan handhaven.

Ecologisch moestuin nieuws van december 2013
De aubergines blijven maar doorgroeien
Eigenlijk nog altijd veel te warm voor de tijd van het jaar dus heb ik toch nog iets gezaaid en ik hoop dat de nachtvorst mijn tere plantjes niet komt overvallen. De aubergines blijven groeien, ongelooflijk en ik heb er zelfs een aantal kunnen oogsten. Ook zijn de twee grote regentonnen terug vol doordat het op kerstdag flink geregend heeft, dus ik kan terug een maandje verder, blij blij!

tuinboon in bloei
Gezaaid

  • tuinbonen

kamille en dragon
Geplant

  • kamille
  • stokroos
  • salvia sclarea
  • kerrieplant

zuring en kerrieplant
Verplant

  • Zuring (zurkel)

Geoogst

  • snijbiet
  • spinazie
  • sla
  • koriander
  • rode bladmosterd
  • aubergines
  • boerenkool
  • aardappelen (1 zak = ongeveer 1kg)
  • aardbeien (de allerlaatste nu)
  • citroenen
  • avocado's
  • jonge uitjes
  • selder
  • peterselie
  • knoflookloof
  • uienloof
sla, boerenkool, koriander, peterselie en oregano
We hebben afgelopen maand heel wat uit eigen tuin kunnen eten en dat voor een decembermaand! Ik had verwacht dat het toch kouder zou zijn gedurende de nachten, maar dat valt allemaal nog best mee. De laatste week van december was een drukke week, niet alleen voor de feesten want daar trek ik me eigenlijk niet zoveel van aan, maar wel om mijn maankalender voor de maand januari af te krijgen. En ja, ik heb me ook deze keer terug gebaseerd op de tuin-maankalender van Maria Thun. En nu nog vlug een overzicht maken van de opbrengst die ik het afgelopen jaar heb gehad van mijn ecologische moestuin. Die krijgen jullie dan vrijdag of zaterdag te zien.
mijn lieve, kakelende madammen
River de kat, altijd in voor een spelletje!


1 opmerking:

Janny de Roo zei

Zo lang het maar niet vriest kun je inderdaad nog veel oogsten. Ook hier staat nog winterandijvie en groenlof op het land. Uiteraard ook boerenkool, prei en winterwortels. We kunnen er dus bijna een week van eten, als we iedere dag iets anders willen eten.
Onze kippen leggen op dit moment ook niet hoor, dat komt straks in het voorjaar wel weer.
Wens je een productief 2014 !!