zaterdag 14 september 2013

Verse tomatensaus II

Tomatensaus II a la Tante Tuut
De tomaten vliegen ons hier rond de oren. Van alle buren hier heb ik toch zo'n 70 à 80 kilo tomaten gehad, maar wat doe je met al die tomaten! Ik heb een groot deel stuk gekookt, door de passe vite gedraaid en gesteriliseerd. Op een gegeven moment had ik wel geen potten meer en speciaal potten kopen alleen daarvoor doe ik niet. We hebben dan toch overwogen, omdat we nu op de campo wonen, toch maar terug een diepvrieskist aan te kopen. De tomaten konden we niet goed eten, de buren en andere vrienden hadden tomaten zat en wat een zonde om ze zomaar te laten rotten of ze aan de kippen te geven. Dus was de beslissing vlug gemaakt. Een deel van de diepvrieskist (met A-label) zit al vol met tomaten voor lekkere tomatensap, tomatensoep en tomatensaus te maken tijdens de wintermaanden. Ook al heel wat pruimen, vijgen, cactusvijgen en kersen, rode en groene paprika's, aubergines en courgettes vinden er hun weg naartoe. Zo verbruiken we wel terug meer elektriciteit, maar aan de andere kant heb ik een winter vol bio-groente en fruit, boordevol vitamientjes. En mijne Wim is van plan om de koelkast en diepvries op zonne-energie te laten draaien.

Tomatensaus  II a la Tante Tuut
Wanneer ik nu nog tomaten krijg dan maak ik er ingedikte tomatensaus van om bij pasta, couscous of rijst te eten (en dat vinden mijn man en dochter helemaal niet erg). Dit niet alleen omdat het heel lekker is en ik massa's basilicum in mijnen hof heb staan, maar ook vooral om plaats te winnen, want ingedikte saus neemt minder plaats in in mijn diepvrieskistje.

Ingredienten voor mijn tomatensaus II

  • voldoende tomaten
  • 2 a 3 tenen verse look
  • grote bos verse basilicum
  • takjes verse tijm
  • takjes verse oregano
  • ongeraffineerd zeezout
  • versgemalen zwarte peper
  • een goeie scheut olijfolie extra virgen

Bereiding tomatensaus II
Ingedikte tomatensaus
  1. Was de tomaten goed en verwijder slechte plekken en het harde stukje in het midden;
  2. Giet een goeie scheut olijfolie in een voldoende grote pan en zet op een klein vuur;
  3. Snij de look in kleine stukjes of haal deze door de lookpers en doe deze bij de olijfolie;
  4. Vervolgens snij je ook de tomaten in blokken en doe deze bij de look en olijfolie;
  5. Doe een deksel op de pan en laat op laag vuur zachtjes stoven;
  6. Ondertussen haal je de verse kruiden uit je tuin, dit zijn basilicum, tijm en oregano;
  7. Kruiden goed wassen en het water er goed uitzwieren want dat moet toch alleen maar verdampen;
  8. Doe alle kruiden bij de tomaten, ook het zout en de versgemalen zwarte peper en laat alles nog een kwartiertje pruttelen;
  9. Daarna door de passe vite draaien en terug in de pan om de tomatensaus voldoende te laten indikken;
  10. Eens voldoende ingedikt laten afkoelen, in potjes doen, afsluiten en in diepvries plaatsen om te genieten van de zomerse smaken gedurende de wintermaanden;
  11. Je kunt de ingedikte saus ook in glazen potjes doen om daarna nog eens 30 minuten te steriliseren.

Heerlijke verse tomaten
En nu moet ik terug vlug aan de slag om de laatste tomaten om te toveren tot deze super lekkere tomatensaus want er liggen nog een berg aubergines en groene pepers te wachten ook.
Hasta pronto!



3 opmerkingen:

Janny de Roo zei

die ga ik ook maken, want ook wij zitten in de tomaten, alleen geen 80 kilo haha....
Dank je wel voor dit recept en succes.....
Goed weekend !!

Createlas zei

Idem dito...hebben een overproductie van tomaten in de tuin... Btw, wonen jullie niet meer in Antequerra? Waren 2 weken terug in Silves, Portugal, moesten daar naar de dokter en bleek hij een spanjaard te zijn die in Antequerra een woning verhuurd aan een Belgisch stel waarvan de man Wim heet... wat een toeval...

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

@Createlas, ik denk wel dat dit onze eigenaar was want die woont namelijk in Portugal. We wonen nu sinds 1 juli in Coín.