zondag 24 februari 2013

Mijn broodbakmachine - Tante Tuut

image broodbakmachine
Broodbakmachine
Met mijn broodbakmachine bespaar ik heel wat eurootjes!
Al twintig jaar lang heb ik een broodbakmachine. Toen ik nog in België woonde had ik er één die 15 jaar lang trouw dienst heeft gedaan. Het eerste jaar dat ik in Spanje aankwam heb ik me terug een broodbakmachine aangeschaft, maar dit maal ging de bestelling via het internet. Het was de enigste manier om de zuinige broodmachine die ik graag wou aan te kopen. En daar heb ik nog geen spijt van gehad. Het was toen 150 € maar na 6 maanden trouw mijn eigen brood te bakken had ik deze onkosten al vlug terug verdiend. Om een brood te bakken met 500 gram bloem, kost je dat inclusief elektriciteit, ongeveer 50 eurocent, dit is natuurlijk naargelang de bloem die je gebruikt. 50 eurocent is bij ons een gemiddelde. De broodmaker is één van de weinige elektrische apparaten die je geld doen besparen.

image vers volkorenbrood
vers volkorenbrood
Iedere week worden er ongeveer 7 broden per week gebakken tijdens de koudere maanden en 4 a 5 broden per week tijdens de zomermaanden. Ik hou van de geur van versgebakken brood in huis, ja dat geeft me het gevoel van goed bezig te zijn en ik wordt er vrolijk van.

Wanneer je een broodmachine aanschaft, koop er dan één die een stevige motor heeft, bespaar hier echt niet op! Het gebeurt heel dikwijls dat die goedkopere broodmakers oververhit raken en in brand schieten, niet zo leuk als je dit meemaakt. De betere broodbakmachine heeft ook een veel betere isolatie, zo kan de broodmaker ook veel efficiënter werken.

image ingrediënten voor rozijnenbrood
Ingrediënten voor rozijnenbrood
Brood bakken is heel makkelijk met zo'n machientje. Je doet er alle ingrediënten in en de broodmaker doet de rest. Je kan ook kiezen uit een lang of kort programma, ik bekijk het weer daarvoor want in de zomer als het hier snikheet is dan heeft mijn broodbakmachine ook warmer en gaat het rijzen als vanzelfsprekend. In de winter bij koude gebruik ik het middenlange programma, zo heeft mijn broodje de tijd om mooi te rijzen alleen moet ik er dan wel erg in hebben dat ik het niet te laat inzet s'avonds, ik kruip namelijk graag op tijd in bed.

Mijn broodbakmachine praat alleen Engels in volgende termen
  • Rye: voor het maken van brood met roggebloem, hiervoor is er een speciale haak bijgeleverd.
  • French: voor het maken van brood met harde witte broodbloem voor een knapperige korst en textuur, zoals bij Baguette of Stokbrood.
  • Italian: voor het maken van licht brood, lekker bij pasta etc.
  • Sandwich: voor het maken van brood met een zachte korst en textuur, ideaal voor het maken van sandwiches.
  • Gluten Free: voor het maken van brood met broodmix zonder kleefstoffen.
  • Pizza: voor het maken van pizzadeeg.
  • Bake only: voor het maken van cake en theebrood
Op deze manier is brood bakken een fluitje van een cent en het bespaart je enorm veel tijd. Speciale broden maak ik wel nog altijd met mijn handen, ik vind het fijn om met mijn handen en vingers door het deeg te wroeten. Ja, het biepje gaat, vlug mijn broodje uit de broodbakmachine halen en verder later afkoelen op de rooster, daar wordt mijn broodje lekker knapperig van. En straks lekker vers rozijnenbrood uit mijn broodmaker met warme chocolademelk. Yummie!!!

Tot de volgende keer, groetjes van Tante Tuut


1 opmerking:

Jos van KloskaCreAtief! zei

heerlijk he, niks is lekkerder dan wakker worden met de geur van vers brood, zalig!