woensdag 13 februari 2013

Citroenboom - Lunar . Tante Tuut .


Citroenboom - Lunar
Ik hou van mijn Lunar Citroenboompje. Met een beetje geluk hebben we dit jaar onze eerste citroenen en worden ze er niet afgepikt door de vogeltjes, zoals vorig jaar. Ik was zo fier als een gieter dat er twee citroenen aanhingen, maar mijn fierheid was van korte duur. Na een aantal weken zag ik een mus heerlijk op en neer fladderen aan mijn Lunar Citroenboompje. Zo te zien was ze helemaal in de ban van de citroenen en ja wat moest gebeuren, gebeurde. Die mus pikte gewoon mijn citroentjes eraf! Dit jaar zal ik deze vogelvariëteit goed in het vizier houden, maar ik gunde ze haar van harte, ze zal net zoals ik tuk zijn op de vele vitamine C die in deze citroenen aanwezig is.


Waarom heb ik gekozen voor de variëteit Lunar?
Welnu de variëteit Lunar staat erom bekend dat hij het ganse jaar door vruchten draagt en bloesems heeft. Deze citroenboom is ook heel makkelijk in een pot te kweken en kan één familie voorzien van citroenen, het ganse jaar door.

Als onderbeplanting voor mijn citroenboom Lunar heb ik koriander gezaaid en zoals jullie kunnen zien doen die twee het heel goed samen. Deze koriander zorgt er ook voor dat het voedsel niet direct wordt weggespoeld.
Wel heb ik ieder jaar last van schildluizen die ik met een oplossing van water en knoflookaftreksel eraf was. Maar misschien zorgt de koriander er wel voor dat ik ze volgend jaar niet meer terug zie. Ik plant ook alvast wat knoflookteentjes in de pot, het groene blad van de knoflook gebruik ik dan in allerhande slaatjes. Zo heb je toch een milde knoflooksmaak in je gerechten, lekker lekker!

2 opmerkingen:

petronille zei

Wat een droom, een citroenboom in je tuin. Lijkt me fantastisch. Ik heb zojuist mijn eerste zaad gekocht voor aubergines in een pot. Voor het eerst ga ik proberen ze te zaaien ipv kweekplantjes te kopen.

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Dat zal je zeker lukken Petronille, heb de mijn vorige week al gezaaid en hier worden ze in pot gekweekt.