dinsdag 23 oktober 2012

Appeltaart met Taartdeeg - Tante Tuut



Appelmoestaart
En nog een taartje om je tanden in te zetten. Deze appeltaart met taartdeeg komt uit het oude kookboek van mijn moeder. Onlangs kocht ik in een frutería hier in Antequera (Zuid Spanje) Renetten, ik kon mijn ogen bijna niet geloven. Na zes jaar zag ik de typische appels waar je lekkere appelmoes van kan maken. Ik dacht, "daar moet ik toch iets meedoen!"
Ook heel lekker is mijn appeltaart met olijfolie

Ingredienten voor de Appeltaart met Taartdeeg
Uitrollen deeg
Het Taartdeeg (voor één taart van 8 personen)
  • 200 gram witte bloem
  • 100 gram margarine (ik heb melkerij boter gebruikt)
  • 1 ei
  • 1 soeplepel suiker
  • 20 gram verse gist
  • 1/2 tas melk
  • een snuifje zout
De Taartvulling

  • 3 grote of 5 middelmatige appels
  • 100 gram ongeraffineerde rietsuiker
  • snuifje kaneel of kaneelstok
Deeg inprikken met een vork
Bereiding van de Appeltaart met Taartdeeg
  1. Schil de appels en doe ze in fijne stukjes in een pannetje samen met de ongeraffineerde rietsuiker, het kaneelstokje of kaneelpoeder.
  2. Laat eventjes goed doorkoken, onder regelmatig roeren om aanbakken te voorkomen. Wanneer de appels zachtgekookt zijn ga er dan even met de mixter door tot je een gladde appelmoes bekomt.
  3. Laat afkoelen.
  4. Ondertussen kun je het taartdeeg bereiden.
  5. Doe de bloem in een kom en maak een kuiltje in het midden.
  6. Strooi het zout aan de buitenkant van de bloem, want zout belet de werking van de gist.
  7. Breek de gist met een beetje lauwe melk en giet de opgeloste gist, de suiker en het ei in het kuiltje.
  8. Bedek met wat bloem en laat rijzen tot er zich barsten in de bloem vertonen.
  9. Meng nu stilaan met de hand of een houten lepel de bloem onder het deegpapje.
  10. Werk nooit te droog, giet er geleidelijk aan de overige lauwe melk bij en blijf goed omroeren.
  11. Als de bloem bijna helemaal verwerkt is, dan pas mag je er de boter doormengen.
  12. Begin nu het deeg, met de handen, goed door te kneden, te rekken, te slaan op je werkoppervlak.
  13. Het is genoeg bewerkt als het goed van de tafel loskomt.
  14. Nu laat je het deeg 20 minuten rijzen, verdubbel de rijstijd indien je in een koude kamer werkt.
  15. Na de nodige rijstijd verwarm je de oven voor op 200ºC en verdeel je het deeg in een groot deel en een iets kleiner deel.
  16. Rol beide delen goed uit en bedek met het grootste deel je op voorhand ingevette taartvorm. Bodem en zijkanten.
  17. Prik er nu met een vork wat luchtgaten in.
  18. Overgiet de taartbodem nu met de appelmoes en strijk deze egaal.
  19. Leg het bovenste deel van het uitgerolde deeg, erbovenop en druk de zijkanten goed vast met je vingers.
  20. Overtollig deeg mag je nu wegsnijden van de zijkanten en hiervan kun je lange slierten rollen om de bovenkant van je taart te versieren.
  21. Prik ook in de bovenkant van de taart enkele malen met een vork.
  22. Zet de taart in het midden van de oven en laat een half uur tot driekwart uur bakken.
Opvullen met appelmoes
Deze Appeltaart met Taartdeeg kun je warm of koud serveren al dan niet met een bolletje vanille ijs, heerlijk bakje koffie of thee of een likeurtje. Lekker lekker!
Zijkanten goed vastdrukken

1 opmerking:

Anoniem zei

njamie njamie tante Tuut, ziet er uit om mijn vingers van af te lekken. Ik ben namelijk DOL op appeltaart en zeker 'homemade'. gemakshalve wordt het bij mij vaak appelcake, is iets minder werk en toch ook lekker! lieve groet, Hilde
http://doorhetoogvan.blogspot.be/