dinsdag 28 augustus 2012

Patatas Bravas - Koken met Tante Tuut

papas bravas
Afgelopen weekend deed me iemand op mijn FB-pagina zin krijgen naar die lekkere Patatas Bravas - Spaanse aardappelschotel. Het is alweer een hele tijd geleden dat ik ze klaarmaakte en het water kwam me letterlijk in de mond. Dus Lieven ter ere van jou Spaans avontuur heb ik met veel plezier deze watertandende schotel nog eens nieuw leven ingeblazen.

Ingredienten voor de Patatas Bravas

wijnazijn Jerez
  • 1 middelmatige ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 eeltlepel rietsuiker
  • 1 glas tomato frito
  • 1 eetlepel bloem
  • een beetje saffraan
  • een beetje pikante cayennepeper
  • paprikapoeder (pikant) naar smaak
  • olijfolie
  • wijnazijn van Jerez
  • zout
  • halve kilo aardappelen

Bereiding van de Patatas Bravas

  1. Snij de ui en de knoflook fijn en fruit in een pan.
  2. Voeg wanneer de ui glazig aan het worden is de pikante cayennepeper, paprikapoeder, saffraan en de suiker erbij en roer goed om. Daarna voeg je er ook de tomato frito en de Jerez azijn erbij en laat je dit ongeveer 5 minuten onder voortdurend roeren op een laag vuurtje pruttelen.
  3. Doe nu de bloem in een kommetje en los op in water. Voeg dit mengsel samen met wat water bij de saus en blijf goed roeren. Laat nog een tiental minuten op laag vuur pruttelen onder voortdurend roeren en breng op smaak met zout. Je kan de saus pureren of niet al naargelang je eigen smaak.
  4. Was de aardappelen, je hoeft ze niet te schillen maar het mag. Snij ze in blokjes en laat ze 5 minuten koken in voldoende water.
  5. Giet de aardappelen af en laat ze eventjes afkoelen. Frituur ze daarna in voldoende olijfolie en dien op met de warme saus.

Serveer er een Sherry van Jerez bij! Heerlijk!

4 opmerkingen:

Helmi zei

Jeetje en als slot nog frituren in olijfolie, dit moet wel lekker smaken.

Patty Biermans zei

Dit ga ik dus vanavond meteen maken. Wat zullen wij smullen!!! knufzz....peebee

Createlas zei

Het water komt me nu al in de mond...

Unknown zei

ik zou het wel eens willen proeven!