maandag 2 juli 2012

Zelf Yoghurt Maken . Tante Tuut .


Zelfgemaakte Yoghurt

Iedere week maak ik zo twee a drie keer mijn eigen zelfgemaakte verse yoghurt. Veel benodigdheden heb je hier niet voor nodig en het vergt niet veel van je tijd. Het is bovendien heel gezond want de levende bifidus zorgt onder andere voor een goede darmwerking.

Wat heb je nodig voor zelf je yoghurt te maken

  • 1 liter melk (ik gebruik gestereliseerde volle melk), veel beter natuurlijk is verse melk maar daar kan natuurlijk niet iedereen aan geraken
  • yoghurtbloemetjes of 1 potje yoghurt met levende bifidus
  • 1 thermosfles van ietsje meer dan 1 liter
  • 1 steelpannetje
  • kookthermometer (het gaat ook met een ouderwetse koortsthermometer, die gebruik je dan uiteraard enkel voor de yoghurt te maken :-))
Hoe ga je te werk om yoghurt te maken
  1. Doe de melk in het steelpannetje en zet op een gematigd vuur.
  2. Roer af en toe zodat de warmte gelijktijdig verdeeld wordt en laat de temperatuur oplopen tot 43ºC, hooguit 46ºC, zeker niet warmer!
  3. Doe nu de yoghurtbloemetjes of het potje yoghurt in de melk, wanneer je er yoghurt met bifidus in doet zorg er dan voor dat je alles goed omroert.
  4. Spoel je thermosfles uit met warm water en giet het melk-yoghurt mengsel erin.
  5. Laat 24 uren staan, buiten de ijskast, daarna kan je je zelfgemaakte yoghurt in de ijskast zetten.
Probeer het ook eens met geitenmelk, schapenmelk of paardenmelk. Allemaal even lekker en heel gezond voor als tussendoortje of als dessert en heel budget vriendelijk!

19 opmerkingen:

petronille zei

Heel, héél lang geleden, toen ik pas in Frankrijk woonde (als jong au-pair meisje) maakten we ook zelf yoghurt. Ik heb er altijd met plezier en smaak aan terug gedacht. Nu denk ik dat ik het weer eens ga proberen. Bedankt voor de uitleg. Toen, heel lang geleden, was ik 17 en heb ik nooit opgelet hoe dat gemaakt werd.

zohra zei

dit is heel lang geleden mijn grootmoeder maakte dat ook zelf, hmmm ik moet zelf ook nog eens gaan uitkijken voor de bloemetjes
Liefs Zohra

setterset zei

Ik wil graag weten hoeveel yoghurtbloemetjes er in een litermelk moeten en kan het ook met soyamelk.
Liefs Ilse

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Het is heel lang geleden dat ik yoghurt gemaakt heb met yoghurt bloemetjes, ik kan er hier moeilijk aan geraken maar als ik me niet vergis deed ik er drie tot vijf in al naar gelang hoe dik je de yoghurt wilt hebben. En van soya melk kan je inderdaad ook yoghurt maken. Hiervoor ga je op dezelfde manier tewerk als voor gewone yoghurt met de bloemetjes of met een potje soya yoghurt uit de winkel. Ikzelf heb het nog nooit gemaakt maar ik heb een vriendin die dit af en toe wel doet. De yoghurt is wel dunner dan anders, hiervoor kan je agar agar gebruiken of een ander dikmiddel zoals arrowroot of maizena om de yoghurt wat vaster te maken. Ik zal het zelf eens proberen en er een post over schrijven ;-))
Prettige dag nog Ilse !

setterset zei

dank je wel Tante Tuut
Ik ga op zoek naar de bloemetjes het lijkt me wel leuk om zelf yogurt te maken.
Fijne avond
Gr Ilse

Moi-Raya zei

Van mijn 'nu-ex' kreeg ik een yoghurtmachine die ik regelmatig gebruik, 's avonds aan, 's ochtends uit (de yoghurt is dan nog wel warm en niet lekker). Erg lui, maar het werkt. Van een vriendin - die gewoon een fles met substantie een dagje in de zon zet - kreeg ik nog een gouden tip: lepeltje honing erin, dat helpt bij het gistingsproces, en je hebt kans op een iets dikkere yoghurt.

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Heel goeie tip Mariken! Bedankt!

annie zei

ik heb een vraagje


hoe kan ik mijn yoghurt wat dikker krijgen,is er een bindmiddel voor of iets dergelijks?

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Hoi Annie,
Het helpt als je volle melk gebruikt en er een lepeltje honing bij doet. Andere dikmakers heb ik nog niet gebruikt, wanneer je er volle room aan toevoegt is de yoghurt ook zowiezo dikker. Maar dit is dan weer niet zo goed voor je cholesterol.
Prettige dag nog!

annie zei

bedankt voor de snelle reactie.ik maak de yoghurt altijd met halfvolle melk maar zal nu eens volle proberen,alleen die honing is een probleem omdat ik allergisch ben voor honing dus die moet ik r toch uitlaten. groetjes en mijn complimenten voor de leuke en handige site.

Unknown zei

Hoi tante Tuut. Ik ga op een zeilboot een jaar op de Atlantische oceaan varen.
Ik kan dan 3 weken op het water zijn zonder boodschappen te doen.
Welk product gebruik ik het best om in de melk te doen, de bloemen of de yoghurt?
Groetjes Lilian

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Hoi Lilian, het hangt er van af of het warm of koud zal zijn. Bloemetjes kan je goed bewaren in water wanneer de temperaturen niet te hoog zijn. Indien dit wel zo is zou ik de yoghurt gebruiken.
Veel plezier op je fantastisch avontuur!
Groetjes Trudis

Unknown zei

Ik woon op de filipijnen en hier eet of drinkt men niet veel melk of yoghurt, er wordt yoghurt geimporteerd (nestle) erg duur, 2 euro voor een halve liter, mede daarom zou ik het zelf willen maken maar die bloemetjes heb ik niet ook de "levende" yoghurt bifidus? niet, mijn vraag, zou ik van iets van die nestle yoghurt en melk opnieuw yoghurt kunnen maken?

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Ik zou het in ieder geval proberen om van die nestle yoghurt en melk opnieuw yoghurt te maken. Soms zit er bifidus in zonder dat het vermeld wordt.
Veel succes alvast, ik hoop dat het lukt.
Groetjes van TT

ivo zei

Hey,
Ik woon ook in de Filipijnen en zit inderdaad met hetzelfde probleem, geen yohort bloemetjes en alleen die Nestle geïmporteerde yohort.
Is het gelukt met het maken van de yohort?

Keukenprinses zei

je kunt je yoghurt dikker maken door, na het verwarmen van de melk, een deel melkpoeder erdoor te mengen. Zo wordt het "droge stofgehalte" van de melk verhoogd, en dat maakt de yoghurt dikker.
Een andere optie is de yoghurt uit te laten lekken in een schone theedoek. Het vocht kun je drinken (eventueel met wat siroop of als onderdeel van een smoothie) en de dikkere, uitgelekte yoghurt dan eten.

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Bedankt @Keukenprinses voor de goeie tip! Ik laat hem uitlekken en drink het vocht op, vind ik lekker!

Kate Mitchell zei

Hi,
Waar kan ik de yoghurt ingredienten vinden?

Kate Mitchell zei

Hi,
Waar kan ik de yoghurt ingredienten vinden?