woensdag 20 juni 2012

Lekkere Appelbeignets . Tante Tuut .


appelbeignets

Wat is dit lang geleden dat ik dit heb bereid! Ergens van toen Carmela nog heel klein was of vanuit mijn tijd van in Gent, ik weet het niet meer. Maar toen ik het boek dat mijn moeder en zus hebben opgestuurd van Jeroen Meus 3 opensloeg kreeg ik al het water in mijn mond, een paar uurkes later waren we al gezellig die heerlijke appelbeignets aan het verorberen.

Hier en daar heb ik wel wat moeten aanpassen want sommige dingen kan ik hier in het zuiden van Spanje niet of bijna niet vinden. Zo is de poedersuiker vervangen door rietsuiker en de arachide olie door zonnebloemolie. En ik heb ook nog eens flink geschud met mijn kaneelpotteke want dat kan ik niet laten. Ik zou overal kaneel in doen en koriander, maar ja, dat laatste past hier niet zo goed hé.

Ingredienten voor de Appelbeignets
voor ongeveer 6 a 7 personen
  • 4 stevige appels
  • Rietsuiker
Voor het beignetbeslag


  • 320 gram bloem
  • 3 dl magere melk
  • 100 gram rietsuiker
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • snuifke zout
  • kaneelpoeder

Bereiding van de Appelbeignets
Appelbeignets

  1. Scheid de eierdooiers van de eiwitten en doe beiden in een tamelijk grote schaal.
  2. Doe de 3 dl magere melk in een kom en voeg er de zonnebloemolie bij.
  3. Nu doe je de suiker bij de eierdooiers en klop dit op zodat je een luchtige massa bekomt.
  4. Voeg nu de melk met de zonnebloemolie erbij en roer goed om.
  5. Voeg een snuifje zout toe bij de bloem en roer dit goed door elkaar met een klopper. Doordat je met een klopper door de bloem roert, wordt de bloem al vanzelf veel fijner en hoef je die eigenlijk niet meer door een zeef te doen. Je kan natuurlijk altijd een zeef gebruiken i.p.v. een klopper, maar ik persoonlijk vind dit een heel gedoe.
  6. Wanneer de bloem fijn genoeg is doe deze beetje bij beetje bij het ei, melk, oliemengsel en roer goed om tot je een mooi egaal beslag hebt. Strooi nu ook eens goed met dat kaneelpotteke.
  7. Nu komen de eiwitten aan de beurt. Klop deze stijf en schep het tot sneeuw geklopte eiwit met een spatel voorzichtig onder het beslag. Voorzichtig want het beslag moet luchtig blijven.
  8. Schil de appels en haal de top en het kontje eraf. Nu kan je het klokhuis verwijderen met een appelboor en de appels daarna in gelijke stukken verdelen. Maar wie geen appelboor heeft, zoals ik, snij eerst de appels in gelijke schijven en haal dan met een scherp mesje het binnenste van het klokhuis eruit. Dat gaat net zo goed.
  9. Je kunt ofwel je friteuse nu laten opwarmen op 170 graden of olie in een pan doen en die laten verhitten.
  10. Wanneer je olie heet genoeg is wentel je de appelschijven één voor één door het deeg. Let op, beide zijden moeten goed bedekt zijn met het beslag. Dit is het leukste moment want nu mag je lekker met je handen in het beslag en zo nu en dan, wanneer niemand het ziet, je vinger aflikken, lekker, lekker.
  11. Leg de met beslag omwentelde appelschijven in de hete olie en laat aan beide kanten frituren tot ze mooi bruin zijn.
  12. Eventjes laten uitlekken op een serviet om de overtollige olie weg te krijgen.
  13. Serveren op een bord, bestrooien met rietsuiker en smullen maar!

2 opmerkingen:

loesje zei

Poedersuiker kun je zelf maken door suiker in de keukenmachine te doen.

Groente en Fruittuin in Frankrijk zei

Vroeger maakte ik die altijd in mijn electrische koffiemolen, maar sinds ik verhuisd ben naar Spanje wil ik zo min mogelijk electrische apparaten. Goeie tip voor mensen die een keukenmachine of koffiemolen hebben! Bedankt!