woensdag 21 maart 2012

Recycleren van Lapjes Stof en Omtoveren Tot Funky Mat . Tante Tuut .


tantetuut.blogspot.com
De laatste tijd heb ik een heleboel inspiratie om vanalles te recycleren, we hebben allemaal wel hier of daar wat overschotjes stof in huis dat we kunnen omtoveren tot iets leuks. Onlangs heb ik deze mat gemaakt voor op mijn dochter haar kamer van die stukjes stof die ik keurig in mijn trommel opberg iedere keer wanneer ik aan het naaien ga.

Hoe ga je te werk om deze mat te maken van gerecycleerde stukjes stof?


Scheur overschotten van stof in dunne lange repen van ongeveer 5 cm.
Overschotten stof

Knip een stuk stof uit de grootte van je mat en leg deze lange repen stof erop tot heel de mat is bedekt. Overlap de stukjes stof een beetje.
Reepjes stof uitleggen

Spelt alle repen stof vast zodat ze op hun plaats blijven liggen.
Stof vastspelden

Stik nu met de stiksteek van de ene naar de andere kant van je mat totdat je alle repen stof hebt vastgestikt.
Mat stikken lengte

Nu ga je in de breedte van je mat van de ene naar de andere kant stikken.
Mat stikken breedte

Knip terug een stuk stof uit de grootte van je mat en een stuk dunne vlieswol om tussen de bovenmat en de ondermat te leggen. Zo krijgt je mat meer volume en is het aangenamer om er op te staan.
Spelt alles goed vast en stik in de breedte hier en daar door.

Maak je eigen biaisband en spelt deze op de mat. Ik heb deze gemaakt met mijn stoomstrijkijzer.
Biaisband zelf maken

Stik tenslotte de biaisband er rondom op en klaar is je mat gemaakt van gerecycleerde stukken stof.
Mat gemaakt van overschotten stof


Mijn dochter haar kamer ziet er zo weer wat fleuriger uit en ze is dolblij met haar funky mat :-)

4 opmerkingen:

aniet67.blogspot.com zei

wauw wat een goed idee! Inderdaad lekker fleurig.
Fijne dag nog.

groetjes,
Anita

De Merle zei

Wat een superidee! Lekker fleurig en makkelijk te maken, precies hoe ik het graag zie:))
Groetjes,
Karin

Patty Biermans zei

Ja!! Dat noem ik nou een goed idee! Werkelijk prachtig! Heb jammer genoeg een aantal jaren geleden alle leuke stofjes weggegeven en heb zelf de saaie gehouden (effen en zo). Maar dat is misschien ook wel een idee! knufzz....peebee

Agi zei

Gewoonweg prachtig!!!