maandag 19 december 2011

Spinnen : Wol kaarden met de handkaarden . Tante Tuut .

Het kaarden van de wol met de hand is een traditionele methode om bv.  ruwe wolvezels voor te bereiden om te spinnen en te vilten. Men gebruikt de kaarden ook om wol van verschillende kleuren met elkaar te mengen zoals ik hier nu ga doen.

Handkaarden
Mijn handkaarden bestaan uit twee planken die lichtjes gebogen zijn en waarop kleine haakjes dicht tegen elkaar zijn aangebracht. De bedoeling hiervan is om de wolvezels van elkaar te scheiden zodat de vezels in één richting komen te liggen, dit is om het spinnen te vergemakkelijken.

Kaarden met handkaarden vergt enige oefening en spierkracht.
Dit is een werkje dat ik tussendoor doe wanneer ik eventjes een uurtje iets anders wil doen. De voorbereiding van de wol om mee te spinnen vraagt meer tijd dan het spinnen zelf. Hoe beter je aan de voorbereiding werkt, hoe mooier je gesponnen garen zal zijn.

Op de foto's en in het videootje zie je dat ik drie kleuren wol met de handkaarden gemengd heb. Daarna ga ik er twee bobijnen fijn garen van spinnen die ik daarna ga twijnen, zo kan ik ermee breien of haken. Twijnen is het in tegenovergestelde richting van de gesponnen draden in elkaar draaien zodat de draad sterker wordt.


Hier kan je het resultaat zien van de gesponnen wol.

5 opmerkingen:

zsazsazsu zei

superinteressant, maar toch weer zwaar werk zo te zien. En liefst niet uitschieten met zo'n kaarder, want dat moet pijnlijk zijn. Gij moet nogal spierballen hebben !

Unknown zei

amaai, toch wel een hele bezigheid hoor! nu begrijp ik al iets meer over wat er gebeurt voor mooie bollen wol in de winkel terecht komen. Moet wel een apart gevoel geven als je werkt met zelf gekaarde en gesponnen wol! ;-)

Birgitte aka Bietje zei

Mijn tante deed dit vroeger ook. En toen ik het eens mocht proberen, merkte ik al snel dat mijn kinder-boven-arm-spieren duidelijk niet sterk genoeg waren.

Patty Biermans zei

Laat ik nou toevallig een bergje schapenwol hebben liggen en niet weten wat ik er mee moest. Nou, kaarden dus! Bedankt voor het zeer duidelijke filmpje! knufzz...peebee

inge zei

ik heb hier net een kaardmachine te leen gekregen om eens te experimenteren...maar vrees dat het voot na januari zal zijn ...het geeft wel een mooi effect he ...