vrijdag 16 december 2011

Mijn eerste spinsels op mijn Ashford Kiwi spinnewiel!

Na twee dagen oefenen begin ik het al aardig onder de knie te krijgen om te spinnen op mijn Ashford Kiwi spinnewiel. Het uitrekken van de draad lukt al aardig, maar het gaat beter wanneer je op voorhand je draad spinklaar maakt.
Eerste spinsels

En vanaf nu maken we regelmatig videootjes over het spinnen van wol en alles wat daarbij komt kijken, op deze video zeg ik nog niks, veels te druk met na te denken en de coördinatie met handen en voeten onder controle te krijgen LOL


Met welk garen heb ik gesponnen en vanwaar komt de wol?

  • De bruine wol is gekaarde wol van Spaanse schapen die ik in Duitsland kocht. Hier in Spanje is spijtig genoeg bijna niet aan wol te geraken. De herders hier kieperen hun wol in de vuilnisbak omdat ze er geen geld meer voor krijgen. Straf hé! Vorig jaar kreeg ik zo'n vacht van een herder maar kon er spijtig genoeg maar 20% van gebruiken, de rest was zo vuil en aan elkaar geklit dat ik er niks kon mee doen. Maar ik zet mijn zoektocht verder, het zou leuk zijn om de wol te kunnen spinnen van plaatselijke schapen.
  • De witte wol is gekamde wol van Nieuw-Zeelandse merino schapen die ik in Engeland kocht. De wol is ongelooflijk zacht en het duurt wel even voor je doorhebt hoe je deze wol moet uitrekken om te spinnen want de haren zijn nogal lang. De witte strengen wol geef ik deze week nog een verfbad met natuurlijke kleurstoffen.


En vanaf nu maken we regelmatig videootjes over het spinnen van wol en alles wat daarbij komt kijken, op deze video zeg ik nog niks, veels te druk met na te denken en de coördinatie met handen en voeten onder controle te krijgen LOL

7 opmerkingen:

zsazsazsu zei

een heel geconcentreerd werk'je' zo te zien. En de hond zag dat het goed was ;-)

Patty Biermans zei

Het gaat je heel goed af hoor, en wat een lekker ritmisch geluidje als je spint! Nu weet ik waarom ze het bij katten spinnen noemen. Heel rustgevend hoor! ook het kijken ernaar. Heerlijk om te zien. knufzz...peebee

Unknown zei

Hier wil toch wel wat meer over weten, ziet er inderdaad een ontspannende bezigheid uit maar waar je toch de aandacht bij moet houden. Maar wat is eigenlijk het voordeel van zelf je garen/wol te spinnen, behalve dat het een leuke bezigheid is? En hoe ziet die wol er dan eigenlijk uit alvorens je begint te spinnen? Is dat dan één dikke hoop? koop jie behandeld/gewassen of onbehandeld? Veel vraagjes hé!
Leuk filmpje, jou zo aandachtig bezig te zien, met Pantoufle gezellig naast jou! prettig weekend en veel 'spinplezier'! groetjes, Hilde

vilterietje zei

SUPER!!! het ziet er uit of je het al jaren doet en dan zo'n pokerface erbij:)

Gonny zei

Leuk om het weer een keer te zien. Een jaar of 25 geleden heb ik het ook gedaan op zo'n ouderwetse spinnewiel. Helaas ben ik allergisch voor wol en ben er mee gestopt.
Mooie kleuren wol en mooi gelijkmatig gesponnen. Mijn petje af.

Anoniem zei

Je bent weer heel druk bezig zie ik.Ben al benieuwd wat je met al die wol gaat doen;maar dat zien we dan wel weer zeker?
Groetjes,
Nicole

vicarno's mama zei

Wat heerlijk!!!! Ik ga dit volgen!!!