maandag 28 november 2011

Recycleren : Hoe Plastic Zakken Samensmelten

Plastic zakken recycleren
Een paar maanden geleden kocht ik vuilniszakken, nu toen ik thuis kwam zag ik dat het helemaal de verkeerde maat was en bovendien zat er zo'n synthetisch luchtje aan die je doet denken aan dennebossen of iets dergelijks, verfrissend noemen ze dat dan. Ja, dat komt er natuurlijk van wanneer je gaat winkelen zonder bril. Dus ik dacht die plastic tassen recycleer ik nog wel eens.

Nu Carmela wou een zwarte opbergtas voor haar computertje en ik dacht, voila zie, die plastic vuilniszakken komen goed van pas. Zo kan ik ze recycleren en heb ik toch niet onnodig mijn geld uitgegeven aan die zakken. Dus ik blij :-))

Wat heb je nodig om je Plastic Zakken samen te smelten?
  • plastic zakken uiteraard, in alle maten en kleuren
  • bakpapier
  • strijkplank of wollen deken
  • strijkijzer
Hoe Plastic Zakken Samensmelten om te Recycleren?
Leg de zak uit zodanig dat hij dubbel ligt. Snij de boven- en de onderkant af.
Vouw nu de zak in twee en dan nogmaals in twee. Je hebt nu als het goed is 8 lagen plastic boven op elkaar liggen.
Neem bakpapier iets groter dan de oppervlakte van het plastic en leg dit op je strijkplank of een dik doek op tafel. Leg hierboven de 8 lagen plastic en daarboven nog een laag bakpapier.
Zet je strijkijzer een beetje voor de hoogste stand en strijk de 8 lagen plastic aan de ene kant, draai helemaal om en strijk nogmaals goed, vooral de randen.
Laat even afkoelen, ongeveer half minuutje, dit zorgt ervoor dat de samengesmolten plastic min of meer plat blijft en niet gaat opkrullen.
Wanneer je nog losse delen ziet, strijk dan opnieuw. Alles moet heel goed versmolten zijn.
Ga verder totdat je genoeg plastic repen hebt om aan je project te werken. Zie foto bovenaan.

In een volgend artikel over recycleren zal ik de afgewerkte computertas laten zien die ik voor mijn dochter heb gemaakt met plastic tassen die ik het samengesmolten.

5 opmerkingen:

vilterietje zei

kannie wachten, kannie wachten tot de foto's van de tas komen:) thanks!!!!!

Unknown zei

naar dat resultaat ben ik nu echt heeeeeeeeeeel erg benieuwd!

zsazsazsu zei

heb ik ook al eens geëxperimenteerd hiermee, om juwelen te maken ... heel leuk hé ! Maar voorzichtigheid geboden om je strijkijzer niet
naar de 'wup' te helpen ;-)

Patty Biermans zei

Wat een leuk idee! Wij smolten vroeger ook al plastic, nl Bekertjes en plastic koffielepeltjes. Maar dat was alleen maar voor de fun. Dit is echt recycelen!! Geweldig. knufzz..peebee

Gewoon Greet zei

Ben ook zeer benieuwd (curieus zeggen we hier :)
naar het resultaat.
liefs