woensdag 1 december 2010

Amandel - Appeltaart . Tante Tuut .


Deze Amandel - Appeltaart is een variatie op de Appeltaart met Olijfolie die ik eerder uitgebreid heb beschreven. Het verschil zit hem erin dat je de witte amandelen fijnhakt en onder het deeg mengt, de taart bestrooi je rijkelijk met gemalen amandelen. Ik vind deze taart of cake, hoe je het zelf wilt noemen, onweerstaanbaar!

Ieder jaar krijgen we een lading amandelen van onze goede vriend Narcisso hier, waar ik dan, onder andere deze verrukkelijke Amandel - Appeltaart mee bak. Het smaakt zoveel lekkerder wanneer je de amandelen zelf kunt gaan rapen. Ik sta er iedere keer van versteld hoe vrijgevig de mensen hier zijn en ik ben ze enorm dankbaar dat wij mogen meegenieten van al dat lekkers hier.

Hoe ga je te werk met verse Amandelen


  1. Zoek een steen waarmee je de amandelen kunt kloppen en breek de de harde pit op een even harde ondergrond.
  2. Klop niet te hard want anders krijg je amandelmoes :-)
  3. De amandelen hebben nog een bruin velletje, in dit stadium kan je ze malen.
  4. Wil je gepelde amandelen, zet dan een pannetje met water op het vuur en doe de amandelen erin zodra het water kookt. Ongeveer 1 minuut laten koken.
  5. De amandelen er direct uitnemen en pellen, hoe warmer je ze pelt, hoe gemakkelijk het gaat.
  6. Deze gepelde amandelen kan je voor allerlei gerechten gebruiken en hier in het zuiden gebruikt men ze heel veel in Amandel taart, amandeldrank bespreek ik later nog, geroosterde amandelen met zout....

                                            

Wist je dat
  • Amandelen ongeveer 80% enkelvoudig onverzadigd vetzuur bevatten en 20% verzadigd vetzuur.
  • Ze een enorme bron aan vitamine E bezitten.
  • Helpen bij problemen die te maken hebben met het zenuwstelsel.
  • Ze de ingewanden desinfecteren.
  • De slechte cholesterol naar beneden halen.
  • En de bloedcirculatie verbeteren.
  • Maar bij alles geldt, overbaat schaadt.
Indien er iemand in de buurt is deze namiddag om 4 uur koffieklets ten huize Tante Tuut met heerlijke Amandel - Appeltaart!

Tot dan

4 opmerkingen:

vilterietje zei

wat een handige weetjes allemaal! de appeltaart ga ik volgende week uitproberen als mijn keuken weer op z'n plekkie staat. lieve groet en tot.....riet:)

spookjes zei

ik wil wel op de koffie met een stukje taart :-)

zsazsazsu zei

yummy !!! Hier zit een prei/zalmtaart in de oven !

Unknown zei

zal ik bij gelegenheid eens uitproberen. heb al wel appeltaart gemaakt(ik ben immers dol op appeltaart), maar nog nooit met amandelen. Deze ziet er heerlijk uit! groetjes van een lekkerbekje!